کتاب های گروه اقتصاد کشاورزی

مقدمه ای برکشاورزی پایدار

مقدمه

تالیف: دکتر محمد قربانی-دکتر سعید یزدانی-مهندس هدی زارع میرک آباد، تاریخ نشر: زمستان 1389

كشاورزي پايدار اگرچه ريشه‎اي چندين هزار ساله در ادبيات كشاورزي دارد اما در دهه‎هاي اخير به دليل مشكلات زيست محيطي و سلامت انساني و ناپايداري توليد محصولات كشاورزي و نيز تهديد منابع اصلي توليد، توجهات جهاني را به خود جلب كرده به‎ نحوي كه تلاش شده است دانش موجود در اين حوزه از طرق مختلف ارتقاء يابد. يكي از رويكردهاي مهم ايجاد رشته‎هاي مرتبط با كشاورزي پايدار و ورود درس كشاورزي پايدار در رشته‎هاي كشاورزي و توسعه پايدار در رشته‎هاي منابع طبيعي و محيط زيست مي‎باشد. با توجه به اهميت كشاورزي پايدار و نيز توليد متون درسي، مؤلفان بر آن شدند تا با تأليف كتابي تحت عنوان " مقدمه‎اي بر كشاورزي پايدار (رهيافتي اقتصادي)" خلاء موجود در حوزه اقتصادي كشاورزي پايدار را پر كنند. اين كتاب در چهار بخش به رشته تحرير درآمده است: (1)کشاورزي پايدار، مفاهيم و ويژگي‎ها، (2) شاخص‎هاي پايداري کشاورزي، (3) کشاورزي زيستي، مفاهيم و الگوهاي کاربردي اقتصادي و (4) کاربردهاي کشاورزي پايدار در ايران. نگارش كتاب به گونه‎اي است كه تلاش شده تا با مفاهيم و تعاريف كشاورزي پايدار شروع و در نهايت با مطالعات كاربردي در ايران پايان يابد تا بالاترين كارايي را در دو حوزه تئوري و كاربردها داشته باشد و دانشجويان به هنگام آشنايي با تئوري‎هاي كشاورزي پايدار، كاربردهاي عملي تئوري‎ها را نيز تجربه نمايند.

تأمین مالی کشاورزی (اصول و کاربرد)

تآمین

تالیف: دکتر محمد قربانی-مهندس امین نعمتی، تاریخ نشر: زمستان 1390

بخش کشاورزی همواره به تأمین مالی به شکل "جزیره‎ای" نگاه کرده است. به همین دلیل نتوانسته کمبودهای مالی بخش را تأمین کند، از اصل متنوع‎سازی ابزارهای تأمین مالی بهره گیرد و در نهایت از تجربیات گرانبهای سایر بخش‎ها و کشورهای دیگر استفاده نماید. تأمین مالی كشاورزي به عنوان یکی از چالش‎های فراروی کشاورزان از یک سوی و موسسات مالی از سوی دیگر، توجهات جهاني را به ویژه در کشورهای در حال توسعه که همواره با مشکل کمبود سرمایه مواجه می‎باشند به خود جلب كرده به‎ نحوي كه تلاش شده است دانش موجود در اين حوزه از طرق مختلف ارتقاء يابد. يكي از رويكردهاي مهم شکل‎گیری دوره‎ها و رشته‎هاي مرتبط با تأمین مالی به طور عام و تأمین مالی کشاورزی به طور خاص و ورود درس تأمین مالی کشاورزی در رشته‎ اقتصاد كشاورزي مي‎باشد. با توجه به اهميت تأمین مالی كشاورزي و نيز توليد متون درسي، مؤلفان بر آن شدند تا با تأليف مجموعه كتابي‎هایی تحت عنوان "تأمین مالی كشاورزي" خلاء موجود در این حوزه را پر كنند. 

مدل سازی در اقتصاد اکولوژیک

مدلتالیف: ژان پروپس-پاول سافونو، ترجمه: دکتر محمدرضا کهنسال-هادی رفیعی دارانی، تاریخ نشر: پاییز 1390

ریشه های واحد هم جمعی و تغییر ساختاری

جمعی

تالیف: جی.اس.مادالا-این.مو.کیم، ترجمه: دکتر محمد قربانی-مهندس فاطمه حیات غیبی-مهندس سمانه شاه حسین دستجردی، تاریخ نشر: بهار 1389 

در دنياي کنوني اکثر متغيرهاي موجود در حوزه­ هاي مختلف علوم به­ويژه علوم اقتصادي در گذر زمان داراي رفتارهاي متفاوتي مي­باشند که مي­توان آن­ها را در قالب الگوهايي بيان کرد. اين الگوهاي رفتاري، شرايطي را فراهم مي­آورند تا بتوان بر اساس رفتار گذشته متغيرها، رفتار آينده آن­ها را پيش­بيني کرد. به همين دليل بهره­ گيري از علم آمار در قالب تحليل سري زماني اهميت يافته است به نحوي که روز به روز بر دايره استفاده موضوعي و طيف­هاي بهره­گيران از آن افزوده شده است. اگرچه هم اکنون در برخي از کتاب­ها، سري زماني از ابعاد نظري مورد بررسي قرار گرفته است، اما هيچ يک از اين کتاب­ها که ترجمه مي­باشند، به جديدترين يافته­ها و اصول نظري تحليل سري‌هاي زماني اشاره نداشته­اند. علاوه بر آن به جنبه­هاي کاربردي آزمون­هاي مختلف در اين حوزه­ها کمتر اشاره نموده­اند و به برخي از نقاط ضعف (انتقادات وارد بر آن) و قوت و سير تکوين و تکامل آن کمتر اشاره داشته­اند. به همين دليل، بنا بر ضرورت بهره­ گيري دانشجويان رشته­هاي مختلف به­ويژه اقتصاد، اقتصادکشاورزي و آمار، از جديدترين اصول نظري و آزمون­هاي کاربردي سري­ هاي زماني مبتني بر جديدترين منابع علمي و نيز نبود کتابي جامع در اين حوزه، مترجمين تصميم گرفتند تا کتاب «ريشه­ هاي واحد، هم­جمعي و تغيير ساختاري» را که از معتبرترين و به­روزترين کتاب­ها در اين حوزه است، به­ صورت ترجمه عرضه نمايند. اين کتاب مي­تواند در مقاطع مختلف تحصيلي دانشجويان رشته­هاي اقتصاد، اقتصادکشاورزي و آمار مورد استفاده قرار گيرد.

الگوهای کمی در تحقیقات بازاریابی

تحقیقات

تاليف: فيليپ هنز فرانسس-ريچارد پاپ، ترجمه: دكتر محمدرضا كهنسال-مهندس هادي رفيعي داراني، تاريخ نشر: 1387

این کتاب که حاصل تلاش فیلیپ هنس فرانسس، پروفسور اقتصادسنجی کاربردی وابسته به سازمان اقتصادی و تحقیقات حرفه‌ای بازاریابی و ریچارد پاپ، محقق دانشگاه رتردام می باشد، با هدف تأمین نیازهای دانشجویان و محققین حوزه‌های مختلف و مرتبط با بازاریابی ترجمه گردیده است. در این کتاب خواننده با انواع الگو‌های حائز اهمیت و به ویژه الگوهای کمّی برای تحقیقات بازاریابی آشنا می‌شود که هر الگو بر اساس داده‌های خاصی تعریف و تدوین می‌گردد. همچنین در مورد هر الگو، جزئیات آن همچون ساختار الگو از نظر آماری و اقتصادسنجی، تحلیل تجربی الگو، نمونه‌های واقعی و تفسیر نتایج و یافته‌های آن در مورد نمونه‌های مورد بررسی ارائه گردیده است. این کتاب برای سطوح مختلف کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری و همچنین محققین و پژوهشگران حوزه‌های مختلف و مرتبط با بازرایابی توصیه می‌گردد.