اساتید گروه مهندسی آب

گروه علوم و مهندسی آب (آبیاری سابق) دانشگاه فردوسی مشهد، با سابقه 25 ساله جزء گروه های قدیمی آبیاری در دانشگاه های کشور می باشد که با نگاهی دانش بنیان و توسعه محور از تمامی ظرفیت های خود به نحو احسن در جهت ارتقای سطح کیفی فارغ التحصیلان این رشته استفاده می نماید. اعضای این گروه آموزشی با تاکید بر اخلاق مهندسی، کار گروهی و رعایت ایمنی در کار، می کوشند تا در کنار آموزش مفاهیم تئوری و عملی دروس، دانشجویان محترم را با مفاهیمی ارزشمندی همچون تعهد، وجدان کاری، مسئولیت پذیری، تطبیق پذیری، مدیریت زمان و از همه مهم تر دیدگاه زیست محیطی آشنا نموده و در آنها حس همکاری، رقابت و منصفانه كار كردن را تقویت نمایند. اعضای هیات علمی این گروه آموزشی عبارتند از آقایان کاظم اسماعیلی، محمدرضا اکبرزاده، حسین انصاری، علی اصغر بهشتی، حسین بانژاد، سیدحسين ثنائي نژاد، سعیدرضا خداشناس، کامران داوری، علی نقی ضیایی، امین علیزاده، علیرضا فریدحسینی، بیژن قهرمان، ابوالفضل مساعدی، محمد موسوی بایگی و سید مجید هاشمی نیا. کارشناسان آموزشی و آزمایشگاه نیز آقایان مسلم اکبرزاده و مهدی مهاجرپور می باشند.

اساتید گروه مهندسی آب

با تغییر نام رشته آبیاری به رشته علوم و مهندسی آب، برنامه درسی این رشته به طور کامل مورد بازنگری اساسی قرار گرفت و در بهمن ماه 1391 به تصویب شورای برنامه ریزی آموزش عالی رسیده است. در برنامه درسی رشته علوم و مهندسی آب، 13 خوشه تخصصی تعریف شده و در هر خوشه بین 15 تا 24 واحد درسی تخصصی پیش بینی شده است که دانشجویان می توانند به صورت اختیاری و بنا به علاقه خود، یکی از این خوشه ها را انتخاب کنند. این خوشه ها شامل خوشه آبیاری و زهکشی، سازه های آبی، مدیریت منابع آب، هواشناسی کشاورزی، آب و فناوری اطلاعات، آب و مهندسی محیط زیست، آب و کشاورزی، آب و توسعه، آب و اقتصاد، آب و حکمرانی، آب و حقوق، آب و مهندسی سیستم و همچنین مهندسی آثار و سازه های تاریخی آبی هستند. در این بین، گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد در شروع برنامه جدید آموزشی، اقدام به ارائه خوشه های آبیاری و زهکشی، سازه های آبی، مدیریت منابع آب و هواشناسی کشاورزی نموده است.

دانشجویانی که در مقطع کارشناسی این رشته پذیرفته شوند باید در یک دوره 4 ساله مجموعا 140 واحد درسی را بگذارنند که 22 واحد آن عمومی، 24 واحد دروس علوم پایه و 59 واحد تخصصی است و می توانند حداقل 15 و حداکثر 24 واحد از خوشه انتخابی و همچنین بین 5 تا 14 واحد دروس انتخابی رشته را در کنار 6 واحد کارورزی بگذرانند.

این رشته دانشگاهی دو نوع فارغ التحصیل دارد که گروه اول شامل دانش‌آموختگانی است که علاوه بر دانش پایه آب در یکی از زمینه‌های تخصصی مرتبط مانند آب شهری، آب کشاورزی، سازه‌های آبی و مهندسی زهکشی در حد مقطع کارشناسی مسلط هستند و در گروه دوم، فارغ التحصیلانی جای می‌گیرند که دانش پایه را در زمینه آب دارند و علاوه بر آن در یک رشته از دیگر گروه‌های فنی و مهندسی (مانند مهندسی محیط زیست) و حتی علوم انسانی (مانند حقوق)، دارای اطلاعات پایه خواهند بود و طبیعتا انتظاراتی که از هرکدام از این گروه‌ها می رود یکسان نیست.

در حال حاضر در گروه علوم و مهندسی آب دانشگاه فردوسی مشهد در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری، حدود 430 دانشجوی روزانه، نوبت دوم و پردیس بین الملل مشغول به تحصیل هستند که حدود 50% مقطع کارشناسی، 26% مقطع کارشناسی ارشد و 24% مقطع دکتری می باشند.

مجموعه آزمایشگاهی گروه علوم و مهندسی آب امکانات قابل توجهی در جهت ارتقا سطح کیفی دانشجویان مقاطع مختلف در اختیار دارد. سایت رایانه ای این گروه نیز با در اختیار داشتن سیستم اینترنت بی سیم، در جهت استفاده بیشتر دانشجویان تحصیلات تکمیلی فعال می باشد. در مجتمع آزمایشگاهی علوم و مهندسی آب، آزمایشگاه مکانیک خاک، آزمایشگاه رابطه آب و خاک و گیاه، کارگاه نقشه برداری، آزمایشگاه های هیدرولیک و مکانیک سیالات، هیدرولوژی، هوا و اقلیم شناسی، آزمایشگاه های کیفیت آب و محیط زیست و کارگاه مصالح ساختمانی مستقر و در جهت ارائه خدمات آموزشی به دانشجویان فعال می باشند.