سیستاليف: ارنست ماير - پيتر د. اشلوك، ترجمه: اميد ميرشمسي كاخكي - دكتر جمشيد درويش، تاريخ نشر: 1387
سيستماتيک جانوري يکي از شاخه‌هاي علم زيست شناسي است که هدف آن شناسایی ، نامگذاری و رده بندي جانوران و بازسازي روابط و خويشاوندي بين آنها در سطوح مختلف سازمان بندی است. بیوسیستماتیک یا سیستماتیک نوین یکی از شاخه های جدید است که تنوع زیستی زیست کره را با استفاده از روش های جدید میدانی و آزمایشگاهی برای شناسایی ساختار جمعیتی گونه ها و يگان‌هاي تنوع زيستي تحلیل تجربی می کند و بر اساس میراث مکتوب سیستماتیک جانوری، فرگشت زیستی و رده بندی فیلوژنتیک یگان های تنوع زیستی را به عنوان سیستم مرجع جهانی طبقه بندی می نماید.
گلهتاليف: اچ.اچ.ون هورن-سي.جي.ويل كاكس، ترجمه: دكتر عباسعلي ناصريان-دكترنيما فرزانه، دكتر سعيد حسني-دكتر مسلم باشتني، تاريخ نشر:1386
مديريت گله گاوهاي شيري در حال حاضر امري دشوار است و نياز به آگاهي ها و دانسته هاي مختلف در زمينه هاي علمي گوناگون دارد.

ژنتاليف: دكتر مجتبي طهمورث پور، تاريخ نشر:1387

طي ساليان متمادي تدريس دروس ژنتيك و اصلاح نژاد دام همواره فقدان مجموعه اي مدون كه سرفصل دروس ستاد انقلاب فرهنگي را پوشش دهد احساس مي شد. اين كتاب مشتمل بر سه بخش كلي است. در بخش اول به صفات اصلاحي و ويژگي هاي آن، در بخش دوم به بررسي پارامترهاي مهم در اصلاح دام و در بخش سوم به معرفي جنبه هاي مختلف انتخاب اشاره شده است.

خوتدوين و گردآوري: دكتر مجتبي طهمورث پور-دكتر عبدالمنصور طهماسبي، تاريخ نشر:1387
 
پیشرفت جوامع بشری در گروه سلامت تمام افراد جامعه است و تغذیه نا کارآمد از مهمترین مسائلی است که جوامع در حال پیشرفت را با خطر جدی مواجه ساخته است. در اين بين نقش ویژه فرآورده های دامی در تغذیه بشر کاملا آشکار و حیاتی است. از مهمترین معضلات در تغذیه جوامع کشورهای عقب مانده و در حال پیشرفت، کمبود منابع پروتئین حیوانی در سبد تغذیه خانوار است و دو عامل مواد خوراکی و ساختار ژنتیکی دامها در این مناطق بیشترین نقش را در این زمینه دارند. با توجه به شرایط اقلیمی موجود در کشور ما، کمبود اقلام خوراکی دام و طیور کاملاً مشهود است. اقلام خوراکی موجود یا از کیفیت پائینی بر خورداراند و یا ترکیبات و کیفیت آنها ناشناخته مانده است. این کتاب با در نظر گرفتن دو هدف نگارش یافته است؛ اول آنکه بتواند روشهای ساده ای برای آموزش روشهای تجزیه تقریبی مواد ارایه نماید و دوم آنکه به عنوان یک منبع تحقیقاتی و کاربردی برای محققان مورد استفاده قرار گیرد تا منابع خوراکی موجود در کشور شناسایی و ارزیابی گردند. آنچه در این کتاب از پیش روی خوانندگان گرامی می گذرد متداول‌ترین روشهای ارزیابی مواد خوراکی دام است که در سالیان اخیر مورد استفاده محققان در اقصی نقاط دنیا قرار گرفته است. همچنین سعی گردیده مطالب به صورت کاملاً دسته بندی شده و روان نگارش یابد تا نکات عملی و کاربردی بیشتر مورد توجه قرار گیرد. در برخی از بخش‌های کتاب نيز بنا بر نیاز تصاویری گنجانیده شده است که امیدواریم مفید و کاربردی باشد.
گاو1تاليف: پي.جي.اچ. بال-اي.آر.پيترز، ترجمه: دكتر اميرهوشنگ فلاح راد، تاريخ نشر:1388
چاپ سوم كتاب توليد مثل در گاو كه اكنون ترجمه آن را در دست داريد؛ كتابي است بسيار با ارزش، از آن جهت كه نويسندگان علاوه بر تسلط بر مسائل مربوط به پرورش گاو، دامپزشك نيز مي‌باشند و لذا از ديد وسيعي در هر دو زمينه برخوردار هستند. نويسندگان كتاب مقالات بسيار زيادي در زمينه‌هاي مختلف علوم دامپروري و دامپزشكي داشته و در اين زمينه‌ها افرادي صاحب نظر مي‌باشند. بسياري از خوانندگان ممكن است مطالب كتاب را قدري سنگين بيابند كه به دو دليل اصلي است: نخست اينكه مطالب علمي سطح بالا را نمي‌توان ساده نوشت زيرا كه نويسنده جهت ارائه مطالبي كه پيچيده است و آزمايشات و نتايج آن نيز پيچيده مي باشند هر قدر مطلب را ساده بنويسد باز هم درك و تفسير آن براي بعضي سنگين است. برگرداننده متن نيز از جهت امانت‌داري و بيان واقعيات، بايد مطالب را همان طوري كه نگاشته شده است ارائه كند كه آن نيز منجر به پيچيده شدن متن ترجمه شده است. بنا به دلايل بالا خوانندگان اين نوع كتب اغلب كساني هستند كه داراي تحصيلات دانشگاهي ليسانس و بالاتر مي‌باشند. البته نه به اين معني كه ساير افراد قادر به درك مطالب كتاب نيستند بلكه در بسياري از بخش‌ها افرادي كه دست اندركار هستند ممكن است كتاب را جالب بيابند. دوم آنكه به خاطر برگردان بودن متن كتاب از انگليسي به فارسي، در ترجمه از جهت رعايت اصول اخلاقي و قانوني، مترجم قادر به ساده سازي در متن نبوده و لذا مطالبي كه مربوط به شرايط ايران نيز نمی‌باشد دست نخورده آمده است. به هر حال با وجود تمامي مشكلات اميد است برگردان حاضر مورد استفاده دانشجويان و دانش پژوهان، دانشجويان رشته‌هاي دامپروري، دامپزشكي، دوره‌هاي تحصيلات تكميلي و همچنين دامپزشكان و كارشناسان دامپروري كه به كار عملي مشغول مي‌باشند قرار گيرد.