پیدایش و طبقه بندی خاکپیدایش و طبقه بندی خاک

این کتاب می‌تواند به صورت یک کتاب درسی و یا کمک‌درسی برای دانشجویان سال آخر دوره‌های کارشناسی و دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری سودمند باشد.
برگردان متن اصلی کتاب از چند سال پیش و با چاپ نخست آن آغاز شد، ولی به سبب دشواری کار ادامه آن به درازا کشید و در همین زمان چاپ دوم کتاب با اصلاحاتی منتشر گردید. نظر به اهمیت مطالب و کیفیت علمی بالای کتاب، در ادامه ترجمه تغییرات انجام شده منظور گردید. برگردان کتاب تمام شده بود که چاپ سوم متن اصلی با تغییرات اساسی منتشر شد. در این چاپ چارچوب فصل‌ها و مطالب کاملاً دگرگون شده بود. فصل‌هایی از کتاب حذف یا به آن افزوده شده بود که همه اصلاحات در برگردان فارسی انجام گردید.

دشواری های نفوذ آب در خاکDifficulties of water infiltration in the soilدشواری‌های نفوذ آب، موضوعی است که معمولاً در اکثر جاها وجود دارد و به راه‌های گوناگون، هر سال به کشاورزان و باغداران زیان وارد می‌سازد؛ از این رو بررسی پدیده یاد شده در صنعت گسترده کشاورزی کشورمان اهمیت زیادی دارد.
این راهنما به گونه‌ای تهیه شده است تا کشاورزان، مروجان، مشاوران و کارشناسان کشاورزی بتوانند در شناخت و رفع دشواری‌های ناشی از نفوذ آب از آن استفاده کنند. گرچه در جاهای مناسب از پژوهش‌های انجام شده بهره‌گیری شده است، اما تلاشی برای گردآوری کامل آن‌ها در این مجموعه به عمل نیامده است. گرچه پژوهش‌های زیادی در این زمینه صورت گرفته است، لیکن تنها به اشاره‌هایی محدود بسنده شده و کوشش شده است تا این پژوهش‌ها با تجربه کشاورزان که برای مدت طولانی با مشکل نفوذ آب مدارا کرده‌اند ترکیب شود.

مهندسی خاک و آبمهندسی خاک و آبکتاب "مهندسی خاک و آب" به منظور آموزش نظری و عملی دانشجویان کشاورزی و رشته‌های مربوط به آن نوشته شده است.
هدف از این کتاب، ارائه اطلاعات جدیدی است که از طریق تجربه و تحقیق به دست آمده است. به شکلی که بتواند برای دانشجویانی که به تازگی قدم در این رشته‌ها گذاشته‌اند‌، مفید واقع گردد. گرچه در این کتاب جنبه‌های مهندسی حفاظت خاک و آب مورد توجه قرار گرفته است. اما تصور می‌کنیم جوانب دیگر موضوع مانند مسائل زراعی، اقتصادی و غیره نیز باید مورد توجه قرار گیرند. این اطلاعات می‌تواند برای مدرسین کشاورزی، مسئولین کلاس‌های ترویج مهندسین، سرپرستان ادارات کشاورزی پیمانکاران مدیران مزارع‌، زارعین و دیگر کسانی که در عمل با مسائل مهندسی روبرو هستند، مورد استفاده قرار گیرد.

راهنمای تحمل گیاهان نسبت به شوریبخش عمده مساحت ایران از نظر اقلیمی جزء مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می‌گردد. از ویژگی‌های این گونه مناطق، تبخیر زیاد و نزولات جوی اندک و پراکنده می‌باشد که نهایتا" منجر به تجمع املاح مختلف در لایه سطحی بیشتر خاک‌ها گردیده است. عدم مدیریت صحیح در آبیاری این مساله را تشدید می‌نماید و در اکثر نقاط کشور مواردی وجود دارد که بسیاری از خاک‌های مناسب جهت کشت بر اثر استفاده از آب با کیفیت نامطلوب و عدم رعایت اصول لازم از حیز انتفاع افتاده است. اصلاح مجدد این قبیل خاک‌ها مستلزم مخارج و صرف وقت بسیار زیاد است.
با وجودی که مشکل فوق در قسمت عمده‌ای از خاک‌های کشور وجود دارد، متاسفانه منابع فارسی در زمینه خاک‌هایی که تحت تاثیر املاح قرار گرفته‌اند بسیار اندک است و تحقیقات مدونی نیز در این رابطه انجام نشده است.

اصول و دیدگاه های تغذیه معدنی گیاهانمدت‎ها بود که احساس می‌شد دانشجویان و پژوهشگران رشته‌های مختلف زیست‌شناسی کشاورزی و علوم محیط زیست به کتابی در مورد اصول تغذیه معدنی گیاهان نیاز دارند و منظور از تدوین این کتاب برآوردن این نیاز است.
این مبحث در زیست‌شناسی از اهمیت اساسی بر خوردار است، زیرا با فرایندهایی سر و کار دارد که به وسیله آن‌ها جهان زنده عناصر معدنی لازم را برای ادامه حیات از محیط زیست تأمین می‌کند و علاوه بر آن، تغذیه گیاهی به عنوان دانشی اساسی برای کشاورزی، جنگلداری، مرتعداری، حفاظت محیط، و سایر فعالیت‌های معطوف به پرورش گیاهان و حیوانات و بهزیستی ابناء بشر حائز اهمیت است.