پیدایش و طبقه بندی خاکپیدایش و طبقه بندی خاک

این کتاب می‌تواند به صورت یک کتاب درسی و یا کمک‌درسی برای دانشجویان سال آخر دوره‌های کارشناسی و دانشجویان دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری سودمند باشد.
برگردان متن اصلی کتاب از چند سال پیش و با چاپ نخست آن آغاز شد، ولی به سبب دشواری کار ادامه آن به درازا کشید و در همین زمان چاپ دوم کتاب با اصلاحاتی منتشر گردید. نظر به اهمیت مطالب و کیفیت علمی بالای کتاب، در ادامه ترجمه تغییرات انجام شده منظور گردید. برگردان کتاب تمام شده بود که چاپ سوم متن اصلی با تغییرات اساسی منتشر شد. در این چاپ چارچوب فصل‌ها و مطالب کاملاً دگرگون شده بود. فصل‌هایی از کتاب حذف یا به آن افزوده شده بود که همه اصلاحات در برگردان فارسی انجام گردید.

از آن‌جا که علم خاک‌شناسی بویژه در زمینه طبقه‌بندی، پویا و در حال دگرگونی است، از زمان آخرین چاپ کتاب اصلی تا پایان ترجمه آن تغییرات عمده‌ای نیز در این شاخه از علم صورت پذیرفته است. برای مثال هم اکنون راسته جدید اندیسول - به طور رسمی - به ده راسته دیگر رده‌بندی افزوده شده است. زیر راسته‌های اریدیسول که پیش از این شامل آرجید و ارتید بودند اکنون به هفت زیرراسته آرجید،کرایید، جیپسید، کلسید سالید، دیورید و کامبید گسترش پیدا کرده و بدین ترتیب مطالعه و طبقه‌بندی خاک‌های نواحی خشک را ساده‌تر کرده‌اند. تغییراتی نیز در راسته‌های دیگر مانند ورتی‌سول‌ها و اینسپتی‌سول‌ها پدید آمده است.
در این کتاب برای برخی واژه‌های فنی معادل فارسی پیشنهاد شده است. در مورد شماری دیگر که واژه فارسی مطلوبی پیدا نشد واژه اصلی به حروف فارسی نوشته شده است. با وجود این در آخر کتاب واژه‌نامه‌ای برای آشنایی بیشتر خوانندگان افزوده‌ایم.

پیدایش و طبقه بندی خاکپیدایش و طبقه بندی خاکپیدایش و طبقه بندی خاک پیدایش و طبقه بندی خاک