راهنمای تحمل گیاهان نسبت به شوریبخش عمده مساحت ایران از نظر اقلیمی جزء مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می‌گردد. از ویژگی‌های این گونه مناطق، تبخیر زیاد و نزولات جوی اندک و پراکنده می‌باشد که نهایتا" منجر به تجمع املاح مختلف در لایه سطحی بیشتر خاک‌ها گردیده است. عدم مدیریت صحیح در آبیاری این مساله را تشدید می‌نماید و در اکثر نقاط کشور مواردی وجود دارد که بسیاری از خاک‌های مناسب جهت کشت بر اثر استفاده از آب با کیفیت نامطلوب و عدم رعایت اصول لازم از حیز انتفاع افتاده است. اصلاح مجدد این قبیل خاک‌ها مستلزم مخارج و صرف وقت بسیار زیاد است.
با وجودی که مشکل فوق در قسمت عمده‌ای از خاک‌های کشور وجود دارد، متاسفانه منابع فارسی در زمینه خاک‌هایی که تحت تاثیر املاح قرار گرفته‌اند بسیار اندک است و تحقیقات مدونی نیز در این رابطه انجام نشده است.

اکثر دست اندرکاران کشاورزی از جمله دانشجویان این رشته و بخصوص آن‌هایی که پس از فراغت از تحصیل در این نوع مناطق به کار مشغول می‌شوند همیشه با سؤالات متعددی در این زمینه مواجه هستند و در سال‌های اخیر به علت عدم بهره‌برداری صحیح از خاک و آب، زارعین نیز با مشکلاتی روبرو شده‌اند.
در واقع هدف از تهیه این مجموعه گام بسیار کوچکی در پاسخ به مشکلاتی از این قبیل است. مطالب این مجموعه حاصل تلاش چندین ساله محققین مختلفی است که در رابطه با مسائل شوری در مناطقی مشابه با شرایط آب و هوایی ایران تحقیقات ارزنده‌ای انجام داده‌اند. امید است مطالب حاضر بتواند به عنوان راهنمایی در جهت استفاده بهتر از آب و خاک مورد استفاده قرار بگیرد.

راهنمای تحمل گیاهان نسبت به شوریراهنمای تحمل گیاهان نسبت به شوری