آزمایشگاههای تحقیقات بیماری شناسی گیاهی 1، 2 و 3

در این آزمایشگاهها دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه، اعم از دکتری و کارشناسی ارشد، امور مربوط به پایان نامه خود را در گرایشهای مختلف بیماری شناسی گیاهی (ویروس شناسی، قارچ شناسی، باکتری شناسی و نماتد شناسی) انجام می دهند. طرح های پژوهشی اعضای محترم هیات علمی نیز از دیگر امور در حال انجام این آزمایشگاهها می باشد.

آزمایشگاههای تحقیقات بیماری شناسی گیاهی با دارا بودن فضای کافی از تجهیزات مهمی مشتمل بر سانتریفیوژ یخچالدار، ترموسایکلرهای گرادیان و ساده، هود لامینارایرفلو، اسپکتروفتومتر، الیزاخوان، میکروسکوپ دوربین دار، میکروسکوپهای نوری، انکوباتورها، شیکر انکوباتور، بن ماری، الکتروفورز افقی و عمودی ... به همراه اتاقهای مخصوص جداسازی نماتد، الکتروفورز و کشت باکتری برخوردار است.

اين آزمايشگاه ها با توجه به محل استقرار و نزديكي آن به ايستگاههاي بزرگ تحقيقات کشاورزی مشهد و مزارع گوناگون مي تواند به عنوان پايگاه تحقيقاتي و پژوهشی در عرصه فعاليتهاي كشاورزي قرار گيرد.

آزمایشگاه تحقیقات بیماری شناسی1

ردیف

تجهیزات

1

ترموسایکلر

2

آون

3

انکوباتور شیکردار

4

سانتریفیوژ

IMG 4339    IMG 4340    IMG 4341    IMG 4343

 IMG 4344    IMG 4346   

 

 آزمایشگاه تحقیقات بیماری شناسی گیاهی 2

ردیف

تجهیزات

1

ترموسایکلر

2

هودلامینار

3

مینی سانتریفیوژ

4

بن ماری

 

IMG 4349    IMG 4350    IMG 4352    IMG 4354

  IMG 4355    IMG 4356    IMG 4357   

  آزمایشگاه تحقیقات بیماری شناسی 3

 

ردیف

تجهیزات

1

الکتروفورز افقی

2

آون

3

انکوباتور

4

ژرمیناتور

 

IMG 4359    IMG 4360    IMG 4361    IMG 4363

 IMG 4366    IMG 4368    IMG 4369

 

 آزمایشگاه تحقیقات حشره شناسی

در این آزمایشگاه علاوه بر اجرای طرحهای تحقیقاتی دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری و اعضای محترم هیات علمی؛ واحدهای عملی دروس مقطع کارشناسی ارشد نیز برگزار می گردد. در آزمایشگاه تحقیقات حشره شناسی دستگاههای مورد نیاز در حشره شناسی کشاورزی اعم از بینوکولار و میکروسکوپ وجود دارد. دانشجویان تحصیلات تکمیلی حشره شناسی بسیاری از آزمایشات مولکولی خود را در آزمایشگاههای تحقیقات بیماری شناسی گیاهی 1، 2 و 3 انجام می دهند.

 

ردیف

تجهیزات

1

میکروسکوپ

2

وتیروزین های نمونه حشرات

IMG 4371    IMG 4372    IMG 4373    IMG 4374

 IMG 4375    IMG 4376

 آزمایشگاه کنه شناسی

در این آزمایشگاه نیز محل اجرای طرحهای تحقیقاتی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری کنه شناسی بوده که بررسی های بیولوژیکی و اکولوژیکی کنه ها و حشرات را با کمک میکروسکوپ، بینوکولار و ژرمیناتور موجود در آزمایشگاه انجام می دهند.

ردیف

تجهیزات

1

آرمیناتور

2

یخچال فریزر

3

قفسه مخصوص حشرات

4

میکروسکوپ

 

IMG 4392    IMG 4394    IMG 4395   

 آزمایشگاه سم شناسی

این آزمایشگاه با داشتن دستگاههای سوکسله، کلونجر، میکروسکوپ و بینوکولار و ژرمیناتور محل انجام آزمایشات زیست سنجی آفات کشاورزی و ... مربوط به پایان نامه های دانشجویان دکتری و ارشد می باشد.

آزمایشگاههای آموزشی بیماری شناسی گیاهی و حشره شناسی کشاورزی این آزمایشگاهها با برخورداری چندین میکروسکوپ و بینوکولار محل انجام واحدهای عملی دروس مختلف دوره کارشناسی گیاهپزشکی و کارشناسی ارشد بیماری شناسی گیاهی و حشره شناسی کشاورزی می باشد.

 

IMG 4399    IMG 4401    IMG 4402

 

 آزمایشگاه کنترل بیولوژیک و پاتولوژی حشرات

این آزمایشگاه جهت انجام تحقیقات اساتید و دانشجویان تحصیلات تکمیلی گروه در خصوص عوامل کنترل بیولوژیک آفات با تاکید بر عوامل بیمارگر حشرات استفاده می شود. قارچها، نماتدها و باکتریهای بیمارگر حشرات جنبه اصلی تحقیقات این آزمایشگاه را تشکیل می دهد. آزمایشگاه کنترل بیولوژیک و پاتولوژی حشرات مجهز به ژرمیناتور، انکوباتور، لوازم انجام مطالعات مولکولی، میکروسکوپ و بینوکولارهای تشریح و ... می باشد.

ردیف

تجهیزات

1

ژرمیناتور

2

انکوباتور

3

لوازم مرتبط با گازهای مولکولی

4

یخچال فریزر

 

IMG 4378    IMG 4379    IMG 4380    IMG 4383

 IMG 4384    IMG 4386

آزمایشگاه کیفیت آب

مسئول : دکتر مسلم اکبرزاده

امروزه با توجه به کمبود منابع آب و لزوم مدیریت و برنامه ریزی جامع منابع آب و خاک با هدف حفظ و ارتقای محیط زیست، لازم است از آب های بازیافتی و نامتعارف (شامل آب های شور، فاضلاب ها، پساب‌ها، زه‌آب‌های کشاورزی و آب‌هایی که به روش‌های مصنوعی تهیه می شوند) که عموما دارای کیفیت پایینی هستند برای مصارف غیرشرب اعم از کشاورزی و صنعت استفاده شود. کیفیت فیزیکی و شیمیایی آب بر خصوصیات خاک، رشد گیاه و عملکرد کمی و کیفی آن و همچنین بر سایر مولفه های زیست محیطی تأثیر دارد. بنابراین، علاوه بر پایش کمی، پایش کیفیت منابع آب (فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیکی) ضروری است.

مسائل متعددي پيرامون كيفيت آب آبياري مطرح مي‌شود كه نه تنها بر گیاهان بلکه بر کاربران نهایی و مصرف کنندگان نیز حائز اهمیت است. براین اساس مي‌توان به محدوديت هاي احتمالي در استفاده از انواع آب‌ها به دليل حضور جلبك، جامدات معلق، شوري، سرعت نفوذ آب در خاك، سميت يون‌ها، فساد بار آلي، پاتوژن‌ها و... اشاره نمود. به عنوان مثال جمعيت جلبكي در آبياري با پساب، اگرچه به عنوان ماده آلي مغذي براي خاك و گياه ارزشمند است ولي در درازمدت علاوه بر گرفتگي ناز‌ل‌های آبياري قطره‌اي، با تجمع برروي سطح خاك باعث كاهش نفوذپذيري شده و با فساد بار آلي ناشي از توده جلبكي در منابع پذيرنده آب و خاک، مشكلات زيست محيطي عديده‌اي را بوجود مي آورد. همچنين سرعت نفوذ آب در ارتباط با كيفيت آب و معمولا با شوري و مقدار سديم موجود در آب همراه است. سميت برخي يون‌ها نيز برمبناي غلظت و اثر آن‌ها بر عملكرد گياهان حساس از جمله مواردي هستند كه درحوزه مسائل كيفيت آب كشاورزي مورد مطالعه و بررسي قرار مي‌گيرند.

آزمايشگاه کیفیت آب برپايه نياز دروس مختلف مجموعه گرايش‌هاي علوم و مهندسي آب در مقاطع مختلف، از جمله دروس آبياري و زهكشي، كيفيت آب، هيدرولوژي، هيدروژئولوژي، مهندسي محيط زيست و... تعریف شده است. براین اساس از جمله اهداف آموزشی ایجاد آزمایشگاه کیفیت آب، انجام واحد عملی دروس کیفیت آب و محیط زیست در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد می باشد. علاوه بر کاربری آموزشی، انجام پژوهش های علمی در راستای پایان نامه های‌ کارشناسی ارشد، رساله های دکتری و طرح های پژوهشی مرتبط نیز در آزمایشگاه کیفیت آب مدنظر است.

 در آزمایشگاه کیفیت آب آزمون‌هايی از قبيل الكترومتري، گراويمتري، تيتراسيون، رنگ سنجي، طيف سنجي و... به منظور تعيين متغیرها و شاخص های کیفی نظیر اسيديته، قلياييت، pH، اکسیژن محلول (DO)، هدایت الکتریکی (EC)، کدورت، کل مواد جامد معلق و محلول (TDS)، شوري، اكسيژن مورد نياز شيميايي (COD) و بیوشیمیایی (BOD)، كانت جلبكي و انواع تركيبات يوني از قبیل سديم، منيزيم، كلسيم، پتاسيم، كلر، كربنات، بيكربنات، نيترات، نسبت جذب سديم (SAR)، درصد سديم تبادلي (ESP) و همچنين استانداردهاي كيفيت آب و طبقه بندي كيفي آب براي مصارف شرب و كشاورزي (دياگرام شولر، نمودار ويلكاكس و...) و نيز مفاهيم بيان غلظت برحسب واحدهاي جرم حجمي يا وزن معادل (وزن اكي والان) برحسب كربنات كلسيم، توسط دانشجويان محترم بررسي و مقایسه می شود.

 تجهیزات آزمایشگاه کیفیت آب به شرح جدول زیر می باشد.

 

ردیف

تجهیزات

1

BOD متر

2

COD راکتور

3

DO متر

4

EC متر

5

pH متر

6

انکوباتور

7

پمپ خلاء

8

ترازوی دیجیتال

9

دسیکاتور

10

دماسنج دیجیتال

11

ست تیتراسیون

12

ست جارتست

13

ست فیلتراسیون

14

ست کجلدال

15

فتومتر

16

فلیم فتومتر

17

کدورت سنج

18

کمپرسور

19

گرمخانه (آون)

20

لوازم آزمایشگاهی

21

مواد شیمیایی

22

هات پلیت

23

همزن مغناطیسی

24

هود آزمایشگاهی

قابلیت های آزمایشگاه کیفیت آب در سنجش متغیرها یا فرایندهای کیفیت آب به شرح جدول زیر می باشد.

ردیف

آزمایش یا دستگاه

متغیر یا فرایند مورد سنجش

1

BOD

اکسیژن محلول بیوشیمیایی

2

COD

اکسیژن محلول شیمیایی

3

DO متر

اکسیژن محلول

4

EC متر

هدایت الکتریکی

5

pH متر

میزان اسیدی-قلیایی

6

TDS

کل جامدات محلول

7

TSS

کل جامدات معلق

8

تیتراسیون

کلراید، کلسیم، کربنات، بیکربنات، سختی کل، قلیائیت کل

9

جارتست

اختلاط، انعقاد، لخته سازی، ته نشینی

10

فتومتر

برخی ترکیبات یونی و متغیرهای کیفی

11

فلیم فتومتر

سدیم، پتاسیم

12

کجلدال

نیتروژن آلی، مجموع نیترات و نیتریت

13

کدورت سنج

کدورت

آزمایشگاه کیفیت آب و محیط زیست 1    آزمایشگاه کیفیت آب و محیط زیست 2    آزمایشگاه کیفیت آب و محیط زیست 3    آزمایشگاه کیفیت آب و محیط زیست 5

        آزمایشگاه کیفیت آب و محیط زیست 4    آزمایشگاه کیفیت آب و محیط زیست 6    آزمایشگاه کیفیت آب و محیط زیست 7    آزمایشگاه کیفیت آب و محیط زیست 8        

 

آزمايشگاه مكانيك خاك

معرفي آزمايشگاه :

ازديربازتاكنون،خاك به عنوان يك عنصرطبيعي با رفتار يپيچيده موضوع شناخت و پژوهش بشرقرارگرفته است و انسان همواره سعي داشته قوانين حاكم بر آنرا توصيف و تدوين كند، همان علمي كه امروزه در معناي عام با عنوان مكانيك خاك شناخته ميشود. شناخت و بررسي رفتار خاك موضوع مكانيك خاك است. فعاليتهاي آزمايشگاهي در اين خصوص نيزمستلزم دستيابي به وسايل و روشهاي استانداردبوده و تلاش دانشمندان اين رشته منجربه ايجاد چنين سازو كارهايي شده است.درطي اين سالها كه شاهد پيشرفتهاي سريع در مكانيك خاك بوده ايم، به دليل رفتار ناشناخته خاك، تجربه دانشجويان و پژوهشگران در استفاده مداوم آنها از كارهاي آزمايشگاهي، بسيار راهگشا بوده است. آشنايي دانشجويان محترم رشته مهندسي كشاورزي بويژه مجموعه گرايشهاي علوم و مهندسي آب(آبياري وزهكشي، سازههاي آبي،منابع آب و...) با اين مباحث ميتواند آنان را در اجراي پروژههايي از اين دست توانمندترسازد.براين اساس، آزمايشهاي دانه بندي خاك، هيدرومتري، درصد رطوبت خاك، حدرواني، حدخميري، حدانقباض، تراكم، تحكيم، فشاري تك محوري، برش مستقيم و... ازجمله مباحثي هستند كه در اين دوره مطرح و توسط دانشجويان محترم مورد بررسي و آزمون قرارميگيرند.

ردیف تجهیزات
1 برش مستقیم
2 تحکیم خاک
3 مقاومت تک محوری خاک
4 مقاومت سه محوری خاک
5 حدود اتربرگ
6 CBR
7 هیدرومتر

 

آزمايشگاه رابطه آب و خاك و گياه

معرفي آزمايشگاه :

آب، حياتي ترين جزء تشكيل دهنده سلولهاي زنده گياهي محسوب ميشود.بنابراين شناخت رابطه آن با خاك وگياه و مطالعه مكانيزمهاي مختلف جذب و انتقال آن داراي اهميت قابلت و جهي ميباشد. مطالعه دراين خصوص براي دانشجويان محترم رشته مهندسي كشاورزي در تمامي گرايشها خصوصا مجموعه گرايشهاي علوم و مهندسي آب(آبياري و زهكشي،سازه هاي آبي،منابع آب و...) ميتواند مفيد باشد. دراين آزمايشگاه پس از شناخت خاك و گياه و مسائل آبياري، روابط بين اين سه بررسي ميشود. براين اساس، عملكردآب درگياهان وخاك، ظرفيت نگهداشت، نقطه پژمردگي، ميزان نفوذ، جريانهاي اشباع وغيراشباع، زهكشي، منحني هاي توزيع رطوبت خاك، ظرفيت ذخيره رطوبت خاك، تانسيومتري، مقاومت سنجي، كمبودآب گياه، تبخيروتعرق، نيازآبي، راندمان مصرف آب، تنشهاي آبي، پتانسيل آب درخاك وگياه و... ازجمله مباحثي هستندكه دراين دوره مطرح و توسط دانشجويان محترم مورد بررسي وآزمون قرارميگيرند.

ردیف تجهیزات
1 صفحات فشاری
2 سانتریفیوژ
3 پمپ فشار
4 نوترون متر
5 TDR
6 PR2
7 بلوک گچی
8 میز شنی
9 انواع تانسیومترها

 

كارگاه نقشه برداري

معرفي كارگاه :

نقشه برداري درايران با حفرقنات آغاز شد و اكنون به عنوان يك ياز توانمنديهاي دانشجويان محترم رشته مهندسي كشاورزي بويژه گرايش هاي مهندسي آب، مهندسي فضاي سبز، باغباني، خاكشناسي، اقتصادكشاورزي و... محسوب ميشود. كاربردهاي نقشه برداري در مهندسي كشاورزي را مي توان بر داشت عوارض مسطحاتي و ارتفاعي زمين، تهيه پروفيل از مقاطع طولي و عرضي، تهيه و تفسيرتوپوگرافي اراضي، طراحي واجراي عمليات تفكيك و تسطيح اراضي كشاورزي، تعيين مساحت سطح محصولات كشاورزي، نقشه برداري فضاي سبز،ن قشه برداري اراضي شبكه آبياري و زهكشي، پياده سازي مجاري و كانالهاي انتقال آب(آبرساني به مزرعه)، اجراي شبكه جمع آوري فاضلاب،كانالهاي دفع آبهاي سطحي، اراضي پاياب كشاورزي و... برشمرد. تهيه كروكي، جانمايي، نقشه دقيق و استفاد ه صحيح ازآنهادرطرح واجراي تمامي پروژهها ازعوامل مهم موفقيت آن پروژه بشمار مي آيدكه براي تحقق اين امر و به منظورتوانمندسازي، افزايش مهارتها وخلق فرصتهاي شغلي براي دانشجويان محترم، آموزش تجهيزات و روشهاي كلاسيك و پيشرفته نقشه برداري بارويكردي كاملا كاربردي،ا جتناب ناپذيراست. براين اساس،كاربا ابزارو تجهيزات ساده تا پيشرفته نقشه برداري از جمله انواع مترها، گونياي مساحي، قطب نما، پلانيمترها، دوربين هاي آليداد، نيوو، تئودوليت، توتال استيشن ها و... درقالب انجام عمليات هاي گروهي و پروژههاي دروس مساحي ونقشه برداري، نقشه برداري 1 و 2 ونقشه برداري تكميلي، به دانشجويان محترم آموزش داده مي شود.

ردیف تجهیزات
1 انواع متر
2 گونیای مساحی
3 انواع قطب نما
4 انواع پلانیمتر
5 انواع تراز
6 دوربین های آلیداد
7 دوربین های نیوو
8 دوربین های تئودولیت
9 توتال استیشن
10 GPS
11 سایر ابزار جانبی

 

 آزمايشگاه هيدروليك و مكانيك سيالات
معرفي آزمايشگاه
در بحث جريان سيالات، با دو نوع مجراي جريان در لوله هاي سربسته و كانال هاي روباز مواجه هستيم. مطالعة تخصصي تر مورد دوم (كانال هاي روباز) در قاب درس هيدروليك مجاري رو باز (هيدروليك انهار) انجام مي شود. در جريان در لوله ها، عمدتا نيروهاي لزجي مورد توجه قرار مي گيرند حال آنكه در كانال هاي روباز كه جريان داراي سطح آزاد است، نيروهاي ثقلي مهمترين عامل تأثيرگذار مي باشند. تركيب توأم مفاهيم بنيادي و همچنين حل مسائل متنوع همراه با انجام آزمايشات مربوطه، از نكات بارز در آموزش اين دروس است كه با دقت و ظرافت خاصي انجام مي پذيرد. در اين مجموعه آزمايشگاهي، آموزش و پژوهش دانشجويان محترم مجموعه گرايش هاي علوم و مهندسي آب (آبياري و زهكشي، سازه هاي آبي، منابع آب و...) صورت مي پذيرد. بر اين اساس بررسي انواع آزمايش ها در مورد انواع جريان در مجاري روباز، ضريب دبي جريان در سرريزها، حالات اصلي جريان در سازه هاي هيدروليكي، نوسانات جريان، ضربه قوچ، انتقال رسوب در مجاري روباز، انواع جريان هاي لايه اي، انتقالي و متلاطم در مجاري تحت فشار، تغييرات افت فشار، افت اصطكاك، رابطه برنولي، اندازه گيري دبي جريان در لوله ها و... از جمله مباحثي هستند كه در اين دوره مطرح و توسط دانشجويان محترم مورد بررسي و آزمون قرار مي گیرد

ردیف تجهیزات
1 میز هیدرولیکی
2 کانال 10 متری
3 کانال 5 متری
4 کانال رسوب
5 مدل شبیه سازی جریان
6 مدل هیدرولوژی
7 مدل شبکه جریان تحت فشار
8 مدل کانال با بستر متحرک
9 مدل نمایش جریان

 

IMG 4466    IMG 4467    IMG 4468    IMG 4470

 

IMG 4472    IMG 4473    IMG 4474

 

 آزمایشگاه مدلهای فیزیکی و هیدرولیک انهار

IMG 4460    IMG 4461    IMG 4463

  آزمايشگاه كيفيت آب
معرفي آزمايشگاه
اين آزمايشگاه برپايه نياز دروس مختلف مجموعه گرايش هاي علوم و مهندسي آب در مقاطع مختلف، ازجمله دروس آبياري و زهكشي، كيفيت آب، هيدرولوژي، هيدروژئولوژي، مهندسي محيط زيست و... تعريف شده است. مسائل متعددي پيرامون كيفيت آب آبياري مطرح مي شود كه از آن ميان مي توان محدوديت هاي احتمالي در استفاده از انواع آب ها (آب، فاضلاب، پساب) را به دليل حضور جلبك، جامدات معلق، شوري، سرعت نفوذ آب در خاك، سميت يون ها، فساد بار آلي، پاتوژن ها و... برشمرد. به عنوان مثال جمعيت جلبكي در آبياري با پساب، اگرچه به عنوان ماده آلي مغذي براي خاك و گياه ارزشمند است ولي در درازمدت علاوه بر گرفتگي نازل هاي آبياري قطره اي، با تجمع برروي سطح خاك در اثر سله جلبكي باعث كاهش نفوذپذيري شده و با فساد بار آلي ناشي از توده جلبكي در منابع پذيرنده آب آبياري، مشكلات زيست محيطي عديده اي را بوجود مي آورد. همچنين سرعت نفوذ آب در ارتباط با كيفيت آب و معمولا با شوري و مقدار سديم موجود در آب همراه است. سميت برخي يون ها نيز بر مبناي غلظت و اثر آنها بر عملكرد گياهان حساس از جمله مواردي هستند كه در حوزه مسائل كيفيت آب كشاورزي مورد مطالعه و بررسي قرار مي گيرند. بر اين اساس، انواع آزمون هاي كيفيت آب از قبيل الكترومتري، نفلومتري، گراويمتري، تيتراسيون، رنگ سنجي، طيف سنجي، جذب اتمي، ميكروسكوپي و... به منظور تعيين و (TSS) كدورت، كل مواد جامد معلق ،(EC) اكسيژن محلول، هدايت الكتريكي ،pH ، شاخص هاي كيفي اسيديته، قلياييت كانت جلبكي و انواع تركيبات يوني از ،(BOD) و بيوشيميايي (COD) شوري، اكسيژن مورد نياز شيميايي ،(TDS) محلول NO قبيل سديم، منيزيم، كلسيم، پتاسيم، كلر، كربنات، بيكربنات، نيترات ( 3
‐درصد سديم تبادلي ،(SAR) )، نسبت جذب سديم و همچنين استانداردهاي كيفيت آب و طبقه بندي كيفي آب براي مصارف شرب و كشاورزي (دياگرام شولر، نمودار (ESP) ويلكاكس و...) و نيز مفاهيم بيان غلظت برحسب واحدهاي جرم حجمي يا وزن معادل (وزن اكي والان) برحسب كربنات كلسيم، از جمله مباحثي هستند كه در اين دوره مطرح و توسط دانشجويان محترم مورد بررسي و آزمون قرار مي گيرند.

ردیف تجهیزات ردیف تجهیزات
1 PH متر دیجیتال 11 پمپ خلاء
2 هدایت سنج(ECمتر) 12 گرمخانه( آون)
3 DO متر دیجیتال 13 کدورت سنج
4 انکوباتور 14 هات پلیت
5 فتومتر آنالیز آب و خاک 15 ست تیتراسیون
6 COD راکتور 16 ست جارتست
7 فلیم فتومتر 17 دسیکاتور
8 BOD متر 18 میکروسکوپ دیجیتال
9 ترازوی دیجیتال 19 وسایل آزمایشگاهی
10 ست فیلتراسیون 20 مواد مصرفی شیمیایی

 

  آزمايشگاه و كارگاه مصالح ساختماني
معرفي آزمايشگاه :
توسعه كنوني رشته مهندسي كشاورزي در تمامي گرايش ها خصوصا مجموعه گرايش هاي علوم و مهندسي آب (آبياري و زهكشي، سازه هاي آبي، منابع آب و...) ويژگي هاي مهمي را به دنبال داشته است، يكي از اين مشخصات مصالح ساختماني در زمينه احداث ساختمان ها و تاسيسات مرتبط با آب و كشاورزي است. امكان انتخاب سريع، قابليت مطابقت با پروژه مورد نظر، استفاده از سازه هاي سبك، صرفه جويي در مواد و مصالح، توجه جدي تر به حفاظت صوتي و عايق هاي رطوبتي و حفاظت از گرما، مكانيزه كردن (يعني بكار بردن هرچه بيشتر ماشين آلات) و استفاده از بتن پيش ساخته، همه و همه از جمله دغدغه هاي مهم در اين حوزه مي باشند. همه اين مسائل نه فقط براي مهندسان عمران و معمار بلكه براي مهندسان آب نيز كه با موضوعاتي همچون بناهاي آبي، استخرهاي مصنوعي، زهكشي و احداث كانال، انتقال آب، جمع آوري فاضلاب، دفع پساب، ساخت گلخانه ها، سيستم هاي آبياري، آب نماها، احداث تاسيسات فني و اتاقك پمپاژ، مخازن و عايق بندي آنها، سروكار دارند، حائز اهميت است. بر اين اساس علاوه بر آموزش روش هاي نوين ساختماني با برگزاري برنامه هاي بازديد از كارگاه ها و پروژه هاي عمراني مختلف، فراگيري دانش فرايندهاي فيزيكي و شيميايي نيز نه تنها درك عميق تري از مواد ساختماني به دانشجويان محترم مي دهد بلكه براي تشخيص و اظهار نظر كارشناسي آنان درخصوص انتخاب مصالح و روش هاي مناسب نيز ضروري است. از اين رو درس مصالح و روش هاي ساختماني با برگزاري آزمايشگاه و كارگاه همراه است كه گروه علوم و مهندسي آب نيز بنا به مقتضيات و امكانات خود، تعدادي از آزمايش ها و بازديد از كارگاه هاي مختلف را براي دانشجويان خود تدارك ديده است. دانشجويان محترم در اين دوره با برخي آزمايشات و روش هاي اجرايي سيمان، سنگ، آهك، گچ، آجر، چوب، فلزات، ملات، بتن، قير، سراميك، كاشي، موزائيك، شيشه و... آشنا مي شوند

ردیف تجهیزات ردیف تجهیزات
1 الک های استاندارد 11 دستگاه ویسکوزیته قیر
2 میزکار 12 دستگاه مارشال
3 پیکنومتر 13 مخزن نگهداری نمونه آب
4 ترازوی دیجیتال 14 دستگاه لس آنجلس
5 گرمخانه(اون) 15 ست تست اسلامپ
6 زمان سنج دیجیتال 16 شیکر، وایبراتور، مخلوط کن
7 دستگاه ویکات 17 بالن و انبرک لوشاتلیه
8 کولیس 18 ترازوی ارشمیدس
9 دستگاه جک فشاری 19 مواد و مصالح مصرفی
10 دستگاه مقاومت خمشی 20 ظروف و وسایل آزمایشگاهی

 

 آزمایشگاه تغذیه دام 1

IMG 3570    IMG 3571    IMG 3573    IMG 3574

 

آزمایشگاه تحقیقات عالی متابولیسم حیوانی

IMG 3578     IMG 3580    IMG 3582    IMG 3584

 

 

IMG 3587    IMG 3588    IMG 3589     IMG 3590

 

 

IMG 3591      IMG 3592    IMG 3593     IMG 3594

 

 

آزمایشگاه حیوانات آزمایشگاهی

IMG 3596    IMG 3597    IMG 3598    IMG 3634

 

 

IMG 3636

 

 

آزمایشگاه تحقیقات متابولیسمی نشخوارکنندگان

آزمایشگاه تحقیقات طیور

IMG 3602    IMG 3603    IMG 3604    IMG 3605

 

 

IMG 3606    IMG 3607    IMG 3608    IMG 3610

 

 

IMG 3612    IMG 3611

 

 

 

آزمایشگاههای بیوتکنولوژی حیوانی

IMG 3621    IMG 3623   IMG 3624    IMG 3627

 

 

IMG 3628    IMG 3629    IMG 3630    IMG 3631

 

 

IMG 3633

 

 

 

آزمایشگاه آموزشی شیمی و حاصلخیزی خاک

آزمایشگاه آموزشی شیمی و حاصلخیزی خاک به دانشجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد علوم خاک خدمات آموزشی ارائه میدهد. علاوه براین دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز جهت انجام امور پژوهشی از امکانات این آزمایشگاه بهره مند می شوند. این آزمایشگاه به صورت محدود در ارائه خدمات به سایر گروه ها و بخش ها در خصوص آزمایش های مربوط به خصوصیات شیمیایی خاک و آب فعال می باشد.

ردیف تجهیزات
1 دستگاه تعیین نیتروژن
2 اسپکتروفتومتر
3 فلیم فتومتر
4 هدایت سنج
5 pH متر
6 کوره
7 شیکر
8 سانتریفوژ
9 هیتر

 

آزمایشگاه پژوهشی شیمی و حاصلخیزی خاک

در آزمایشگاه پژوهشی شیمی و حاصلخیزی خاک به امور پژوهشی دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری و انجام طرحهای پژوهشی گروه علوم خاک پرداخته می شود.

برخی آزمایشهای قابل انجام در آزمایشگاههای آموزشی و پژوهشی شیمی و حاصلخیزی خاک عبارتند از:

تعیین نیتروژن، فسفر، پتاسیم در خاک و گیاه و کودهای آلی، تعیین عناصر ریز مغذی و برخی عناصر سنگین در خاک و گیاه و کودهای آلی، تعیین کاتیونهای کلسیم، منیزیم، سدیم و پتاسیم و آنیونهای کلر، کربنات، بی کربنات و سولفات در خاک و آب، تعیین آهک، گچ و کلاس بافتی خاک، تعیین بر در خاک و گیاه، تعیین ظرفیت تبادل کاتیونی خاک و...

 

ردیف تجهیزات
1 دستگاه تعیین کربن آلی
2 دستگاه جذب اتمی
3 میکرو سانتریفوژ
4 pH متر
5 یون متر

آزمایشگاه بیولوژی خاک 

این آزمایشگاه در یک سال تحصیلی به دانشجویان کارشناسی علوم خاک و کارشناسی ارشد و دکتری بیولوژی خاک خدمات آموزشی ارائه میدهد. همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی نیز جهت انجام امور پژوهشی از امکانات آزمایشگاه و مشاوره و کمک کارشناس بهره مند می شوند. این آزمایشگاه در ارائه خدمات به سایر بخش ها از جمله اندازه گیری فاکتورهای بیولوژیکی خاک برای سایر افراد و دانشجویان نیز فعال می باشد.

 

آزمایشها:

مقطع کارشناسی ارشد : جدا سازی هاگ مایکوریزا از خاک– شمارش جمعیت اسپوری در خاک با روش سانتریفیوژ - رنگ آمیزی ریشه های حاوی میکوریزا - بیشترین تعداد محتمل – استخراج DNA– الکتروفورز – جدا سازی و اندازه گیری مواد آلی ( اسید هومیک و اسید فولیک) – شمارش نماتد ها در خاک

مقطع کارشناسی : اندازه گیری تنفس میکروبی خاک – اندازه گیری بیومس میکروبی (به روش تدخین- انکوباسیون)- اندازه گیری بیومس میکروبی (به روش تدخین- استخراج) – شمارش جمعیت های میکروبی خاک - خالص سازی و کشت باکتریها و قارچ های خاک – تفکیک باکتری های تند رشد از کند رشد – تولید فیتوتوکسن میکروبی

ردیف تجهیزات
1 هود استریل (لامینار)
2 انکوباتور و انکوباتور شیکر دار
3 اتوکلاو
4 میکروسکوپ معمولی
5 میکروسکوپ مانیتورینگ
6 سانتریفیوژ لوله آزمایش
7 تانک الکتروفورز
8 دسیکاتور
9 استرئومیکروسکوپ
10 هیتر استیرر
11 ورتکس
12 فریزر منهای 20
13 ترازوی 0/001
14

PCR

 

آزمایشگاه خاکشناسی عمومی

این آزمایشگاه در سال تحصیلی به دانشجویان مقطع کارشناسی در رشته های زراعت – خاکشناسی – باغبانی و فضای سبز – اقتصاد – گیاه پزشکی و آبیاری و همچنین دانشجویان دانشکده منابع طبیعی در رشته های شیلات - مرتع و آبخیز داری- مدیریت مناطق خشک و بیابانی و محیط زیست خدمات آموزشی ارائه می دهد.

آزمایشها :

نمونه برداری از خاک – تعیین بافت خاک به روش لمسی – تعیین بافت خاک به روش هیدرومتری – تعیین وزن مخصوص ظاهری خاک – تعیین وزن مخصوص حقیقی خاک – تعیین رطوبت خاک به روش وزنی- تعیین رنگ خاک – تعیین pH خاک – تعیین شوری (EC) خاک

IMG 5769    IMG 5770    IMG 5771

 

ردیف تجهیزات
1 همزن بافت خاک
2 هیدرومتر
3 کرنومتر
4 دفترچه رنگ مانسل
5 ترازوی وزن مخصوص ظاهری
6 پمپ خلا
7 قیف بوخنر
8 ترازوی 0/01
9 پیکنومتر
10 آون
11

ادوات نمونه برداری از خاک ( بیل و اوگر)

 

آزمایشگاه فیزیک خاک

دستگاه های تخصصی موجود در این آزمایشگاه:

1)صفحات فشاری: این دستگاه به همراه صفحات مخصوص به خود برای اندازه گیری منحنی مشخصه رطوبتی خاک و یا تعیین مقدار رطوبت خاک در یک مکش مشخص، استفاده می­گردد. اغلب در اندازه گیری­های پیش بینی شده در پایان نامه های دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد گرایش فیزیک و حفاظت خاک کاربرد دارد.

2)تکان دهنده برقی الک: به منظور اندازه گیری پایداری خاکدانه ها به روش خشک استفاده می شود. تقریبا در تمامی پایان نامه های دانشجویان دکتری و کارشناسی ارشد گرایش فیزیک و حفاظت خاک کاربرد دارد.

3)تک محوری برقی با رینگ نیرو: برای اندازه گیری برخی از انواع مقاومت (مانند مقاومت کششی خاکدانه ها و یا نمونه های استوانه ای خاک، مقاومت فشاری محصور و غیر محصور) خاک استفاده می­گردد. این دستگاه صرفا برای پایان نامه های با موضوع های مرتبط با پارامترهای مکانیکی خاک قابل استفاده است.

4)برش مستقیم دیجیتال: برای اندازه گیری مقاومت برشی خاک استفاده میشود. این دستگاه صرفا برای پایان نامه های با موضوع های مرتبط با پارامترهای مکانیکی خاک قابل استفاده است.

 

IMG 5781   IMG 5780   IMG 5779   IMG 5778

 IMG 5784

 

آزمایشگاه علف های هرز

این آزمایشگاه به منظور انجام فعالیت های تحقیقاتی دانشجویان مقطع دکتری و ارشد گروه زراعت، در زمینه علف های هرز استفاده می شود.

 

IMG 4416IMG 4417 IMG 4419IMG 4421IMG 4420

IMG 4423IMG 4424 IMG 4427IMG 4429

 

آزمایشگاه گیاهشناسی کاربردی

در این آزمایشگاه دروس تئوری گیاهشناسی و تشریح و رده بندی گیاهی در مقطع کارشناسی رشته های زراعت، گیاهپزشکی، خاکشناسی، آبیاری، علوم دامی و اقتصاد کشاورزی برگزار می شود.

IMG 4431    IMG 4433    IMG 4435    IMG 4437

IMG 4440    IMG 4432

 

 

 

آزمایشگاه فیزیولوژی تنش های محیطی

 
ردیف تجهیزات عمومی
1 اندازه گیری فتوسنتز
2 ژرمیناتور
3 دماسنج مادون قرمز
4 پرومتر
5 کلروفیل متر
6 تشعشع سنج PAR
7 کلد انکوباتور
8 آون الکتریکی
9 اندازه گیری فلورسانس
10 اسمومتر

 

IMG 4443   IMG 4446    IMG 4450

 

آزمایشگاه فیزیولوژی گیاهان زراعی

 

ردیف تجهیزات عمومی
1 اندازه گیری سطح برگ
2 PH متر
3 میکروسکپ دوچشمی
4 اندازه گیری فتوسنتز
5 ترازو دیجیتال
6 EC متر
7 شیکر لوله
8 اسپکتروفتومتر
9 بذر شمار
10 بن ماری سرولوژی
11 GPS موقعیت یاب
12 سانتریفیوژ
13 فلیم فتومتر
14 هات پلیت مغناطیسی
15 دستگاه اتوکلاو
16 بن ماری 8 خانه
17 ترمومتر دیجیتال
18 هموژنایزر
 

آژمایشگاه اگرواکولوژی

ردیف تجهیزات عمومی
1 کوره برقی
2 سوکسله دیجیتال شش خانه
3 تقطیر پروتئین و ازت
4 دستگاه آسیاب برقی
5 هیتر بالن
6 اجاق سوکسله
7 روتاری اواپوراتور