آزمایشگاه تحصیلات تکمیلی

گروه علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز دانشگاه فردوسی مشهد با توجه به دارا بودن چهار گرایش فیزیولوژی و اصلاح درختان میوه، فیزیولوژی و اصلاح گل و گیاهان زینتی، ‌ فیزیولوژی و اصلاح سبزی ها و فیزیولوژی و اصلاح گیاهان دارویی در دو مقطع کارشناسی ارشد و دکتری سهم عمده ای از پرورش نیروی متخصص و متعهد در این عرصه را بر عهده دارد. اهمیت این موضوع و توجه به داشتن اطلاعات دقیق حاصل از تحقیقات کاربردی، گروه علوم باغبانی و مهندسی فضای سبز را بر آن داشت تا با اختصاص آزمایشگاهی ویژه، امکان حضور پیوسته دانشجویان تحصیلات تکمیلی جهت انجام آزمایشاتشان را فراهم نماید

در این آزمایشگاه استخراج و تغلیظ عصاره و اسانس، اندازه‌گیری پارامترهای فیزیوشیمیایی همچون TSS، TA، کربوهیدرات کل، اسید آمینه، پرولین، نشاسته، لیکوپن، فعالیت آنتی‌اکسیدانی، مواد فنولیکی کل، آنزیم‌های آنتی‌اکسیدانی و ... انجام می پذیرد

ردیف

تجهیزات

1

هیتر

2

ترازو 001/0

3

سیرکولاتور

4

اتوکلاو

5

آون

6

اواپراتور

7

شیکر

8

PH متر

 

IMG 3647    IMG 3651    IMG 3652    IMG 3653

 

آزمایشگاه فیزیولوژی گیاهی

اساس و پایه هر تحقیقی در کشاورزی به ویژه علوم باغبانی، شناخت ساز و کار فیزیولوژیک آن می باشد. در آزمایشگاه فیزیولوژی گیاهی امکان این گونه بررسی از مرحله جوانه‌زنی بذور تا تشریع آناتومیک و تهیه اسلاید و عکس‌های میکروسکوپی فراهم می باشد تا به وسیله آن بتوان تصویری روشن‌تر و دقیق‌تر از پاسخ‌های فیزیولوژیک گیاه در پژوهش‌های مختلف را ارائه داد

IMG 3655    IMG 3657    IMG 3658    IMG 3659

  آزمایشگاه کشت بافت

در این آزمایشگاه فعالیت‌های پژوهشی و اجرای پایان‌نامه‌های کارشناسی ارشد و دکتری در زمینه تخصصی کشت بافت گیاهی صورت می گیرد. این آزمایشگاه از سه بخش اصلی تشکیل شده است:

1-    فضای اصلی آزمایشگاه (اتاق تهیه محیط کشت): در این بخش کمدهای مربوط به مواد شیمیایی و دستگاه‌هایی مانند مگنت‌استیرر، شیکر‌انکوباتور، یخچال، ترازو با دقت 0/0001و مایکروویو به منظور توزین نمودن مواد و تهیه و آماده نمودن محیط‌های کشت قرار گرفته است.

2-    اتاق کشت (جایگاه انتقال): این بخش دارای هود لامینار مجهز به لامپ UVمی باشد که برای تهیه و انتقال ریزنمونه ها به درون محیط کشت در فضایی استریل استفاده می شود.

3-    اتاق رشد: این بخش دارای قفسه‌بندی و لامپ‌های مهتابی در قفسات که متصل به تایمر شده می باشد تا مدت روشنایی و تاریکی قابل تنظیم باشد. همچنین به منظور تأمین دمای ثابت از کولرگازی و شوفاژ روغنی دارای ترموستات استفاده شده است.

همچنین در این آزمایشگاه دروس آموزشی مربوط به مقطع کارشناسی (فیزیولوژی پس از برداشت، اصلاح و بذرگیری گل و سبزی، گیاهشناسی 2) نیز برگزار می گردد

ردیف

تجهیزات

1

ترازوی 0001/0

2

مایکروویو

3

شیکر

4

هود لامینار

5

سمپلر

6

PH متر

 

IMG 3665    IMG 3662    IMG 3663    IMG 3664

   آتلیه طراحی 1 و 2

معرفی:آموزش اصول ترسیم، تکنیک های گرافیک، طراحی دست آزاد، ترسیم فنی و پرسپکتیو و آموزش کلیه مراحل طراحی محوطه و فضای سبز از کانسپت تا ترسیم فنی طرح.

در این دو آتلیه دروسی از جمله بیان تصویر، اصول طراحی، طراحی کاشت گیاهان زینتی، طراحی فضاهای شهری، طراحی پارک و پارکسازی، طراحی فضای سبز در مناطق خشک، طراحی پارک های ویژه، طراحی محوطه های ویژه، گرافیک و طراحی باغ و پارک و ... برگزار می گردد.

آزمایشگاه گیاهان زینتی

IMG 3639    IMG 3640    IMG 3642    IMG 3643