کتاب «اندوفیت‌های بذر: زیست‌شناسی و زیست‌فناوری» اثر ساتیش کومار ورما و جیمز فرانسیس وایت جی آر که توسط آقای دکتر سعید طریقی، استاد گروه آموزشی گياه‌پزشکی و خانم دکتر الهه طاهری، ترجمه و تدوین شده است، تازه‌ترین اثر انتشار یافته توسط انتشارات دانشگاه فردوسی مشهد است که به علاقه‌مندان این حوزه عرضه گردیده است.

در این کتاب با معرفی بسیاری از میکروب‌هایی که در داخل یا در سطح بذرها حمل می‌شوند، تعریف کامل‌تری از بذر ارائه شده است. همچنین، اهمیت عوامل میکروبی بذرها و سازگاری‌های موجود در داخل یا در سطح بذرها جهت حمل میکروب‌ها نشان داده شده است. در نهایت مشخص شده است که چگونه میکروب‌هایی که با بذرها حمل می‌شوند، می‌توانند در زیست‌فناوری به منظور افزایش رشد گیاهان مورد استفاده قرار گیرند. این کتاب شامل بخش‌هایی است که زیست‌شناسی جوامع اندوفیتی، نقش اندوفیت‌ها در گیاهان و کاربردهای آن‌ها را در کشاورزی و زیست‌فناوری شرح می‌دهد. کتاب حاضر، قابل استفاده برای دانشجویان، استادان و محققانی است که در زمینه‌های میکروبیولوژی بذر، ارتباطات گیاهان با میکروارگانیسم‌ها و مهار زیستی بیماری‌های گیاهی تحقیق می‌کنند. از آنجایی که ارتباط متقابل میکروب‌های اندوفیت با گیاهان نسبتاً ناشناخته است، این کتاب برای افراد علاقه‌مند جهت کار در این زمینه بسیار مفید خواهد بود.

ژنتیک میکروبی، اندوفیت‌ها، گیاهان -- اصلاح نژاد، میکروب‌شناسی، میکروب‌شناسی صنعتی، بذرها -- میکروب‌شناسی و … از موضوعاتی است که که در این کتاب به آن پرداخته شده است.

Seed Endophytes Biology and Biotechnology

اخبار دانشکده