1. اخبار دانشکده
  2. جلسات دفاع
  3. همایش ها
  4. مدیریت توسعه
  5. انجمن های علمی
  6. پیوندها

همه اخبار

همه جلسات دفاع

چهارشنبه, 27 آذر 1398 09:36

افتتاحیه همایش تخصصی ملی امنیت غذایی و رونق تولید به میزبانی گروه آموزشی اقتصاد کشاورزی دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد، صبح امروز چهارشنبه 27 آذر ماه 1398، برگزار شد. در افتتاحیه این همایش،...

دوشنبه, 25 آذر 1398 04:44

یکشنبه 24 آذر 1398

همه همایش ها

چهارشنبه, 01 شهریور 1402 11:27

آشنایی با دوره کارآموزی بلندمدت فرصتی استثنایی برای ورود دانشجویان به بازار کار کارآموزی بلند مدت، یک دوره یکساله حضور دانشجویان دانشگاه فردوسی در صنایع و شرکت‌های مرتبط با حوزه رشته‌های آن‌ها...

سه شنبه, 20 آذر 1397 09:57

1- بیماری زوال و خشکیدگی درختان مو در تاکستان ها این بیماری که در منطقه شیوع زیادی دارد با نام محلی کور چشمه در بین زارعین شناخته شده است. علایم بیماری کندی رشد، دیر سبز شدن درخت در بهار، عقب ماندگی...

دوشنبه, 15 مرداد 1397 08:12

معرفی همكاران مركز مسئول توسعه و انتقال فناوری: آقای دكتر جلال برادران مطیع كارشناس مركز: برنامه استراتژیک دفتر ارتباط با جامعه دانشکده کشاورزی دانشگاه فردوسی مشهد 1- چشم انداز دفتر ارتباط با جامعه...

همه مطالب

شنبه, 16 آذر 1398 06:10

با وجود امکانات آموزشی - رفاهی بسیاری که در دانشگاه و دانشکده وجود دارد، اطلاع از این امکانات موجب استفاده و بهره برداری بیشتر دانشجویان در طول تحصیل خواهد شد. انجمن های علمی دانشکده کشاورزی با هدف...

دوشنبه, 11 آذر 1398 04:21

انجمن علمی به عنوان یک تشکل خودجوش که بدنه‌ی اصلی آن دانشجویان هستند امکانی برای فعالیت داوطلبانه دانشجویان در جهت پیشبرد اهداف علمی و توسعه دانش‌های نوین و تخصصی در دانشگاه است. به نوعی فعالیت...

همه مطالب

اطلاعیه‌های آموزش

دوشنبه 18 بهمن 1395

در چهارمين سخنراني از مجموعه سخنرانيهاي علمي دانشكده كشاورزي كه توسط دكتر محمد باقر حبيبي نجفي ، استاد گروه آموزشي علوم و صنايع غذائي دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد در روز دوشنبه 18 بهمن ماه 1395 در تالار اجتماعات دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد ايراد گرديد به موضوع "غذاهاي فراسودمند ) پروبيوتيك ها ) ، حقايق و خرافات پرداخته شد .

دكتر محمد باقر حبيبي نجفي در ابتداي سخنان خود گفت :هدف اصلي از اين سخنراني رساندن اين پيام به مخاطبين  است كه : جهت دهي تمايلات در انتخاب نوع غذا در سبد مصرفي روزانه  يك ضرورت است. اصولا در شرايط طبيعي، تا زماني كه تمايل روحي – رواني به غذا وجود نداشته باشد شخص غذا را انتخاب و مصرف نمي‏كند. اين تمايل ممكن است در بعضي موارد تمايل كاذب و ناصحيح باشد كه در نتيجه در درازمدت اثرات نامطلوب بر سلامتي مي‏گذارد و يكي از دلايل چنين انتخاب ناصحيح مي‏تواند ناشي از عدم آگاهي باشد.

وي پس از ذكر مقدمه‏ اي در مورد ضرورت توجه به غذا اينگونه ادامه داد : بر اساس آمارهاي موجود ، بيش از 67 درصد مرگ و مير انسانها در جامعه ما ، به خاطر بيماريهاي غير واگير اتفاق مي افتد و غذاي نامناسب  و چاقي  در آن متهم رديف اول به حساب مي آيند . امروزه حتي افزايش بيماريها و شيوع آن در كودكان به واسطه  سبك زندگي و غذا حيرت انگيز است . با اين وجود بالا رفتن سطح آگاهي مصرف كنندگان نسبت به سودمندي و يا مضرات غذا ها شانسي است كه پيش روي ما قرار دارد و ما بايد از آن سود جوييم.

دكتر حبيبي در ادامه افزود: منابع متنوع غذائي اعم از سبزيجات ، ميوه ها ، لبنيات و غلات كامل وساير موارد ، خصوصيات و مكانيزمهائي براي اثر بخشي دارند كه از كنار آن به سادگي نمي توان گذشت ، مانند رنگ قرمز در آن و يا داشتن فيبر و ... كه به آن خاصيت آنتي اكسيداني ، ضد ميكربي ، ضد ويروسي و ... مي دهد و حتي عرضه تجاري آن را سودبخش مي نمايد  كه اين خصوصيت سود بخشي و رويكردهاي تجاري صرف مي تواند چالشي براي اين ميكرو ارگانيسمهاي مفيد و منافع سلامت بخش ان براي مصرف كنندگان به حساب آيد و آگاهي بخشي در اين زمينه  و در جهت حمايت از مصرف كننده و در راستاي حفظ سلامت آنان يك وظيف ارزيابي مي شود.

استاد گروه آموزشي علوم و صنايع غذائي دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد اظهار داشت : امروزه متاسفانه در محصولات پروبيوتيك داخلي ،  سويه هاي ميكرو ارگانيسم هائي كه از روده موجود زنده ( محتويات دفعي ) جدا و ايزوله مي شود  منشاء وارداتي داشته و  با عادات غذائي مردم ما سازگار نيست! مضاف بر آن ضوابط و مقرراتي كه در مورد پروبيوتيكها نوشته مي شود از استحكام كافي برخوردار نيست  به نحوي كه مثلا  براي اخذ مجوزتوليد و عرضه محصولات پروبيوتيك ، مشخص شدن كشور مبداء و خارجي و درج عنوان شركت توليد كننده كفايت مي كند  حال آنكه ، بايد پرسيده شود كه :  اين ميكرو ارگانيسم  از چه جنس و سويه اي است ؟ و آيا با رژيم غذائي مردم كشور ما سازگاري دارد يا خير ؟  اما  فقط  گواهي كشور مبداء براي مقامات بهداشتي و صادر كننده كافي است و صاحبان صنايع مجازند تا از هر سويه اي كه وارد كرده اند استفاده كنند !! و اثر بخشي ان ملاك نيست و اين يك چالش مهم است .

دكتر محمد باقر حبيبي در بخش ديگر از سخنراني خود ابراز داشت : همواره روي برچسب محصولات غذائي در كشور ما ، كه خود قصه و داستان ديگري بايد داشته باشد كليات ذكر مي شود و سويه ها و اثر بخشي چند گانه سويه ها به دست غفلت سپرده مي شود ، چالش عمده در اين زمينه قوانين و مقررات است كه برچسب گذاري و فرمولاسيون و مصرف كننده را ناديده ميگيرد ، ادعاي اضافه كردن تركيبات متفاوت به مواد غذائي كافي نيست . اينكه آيا آن محصول قابليت بيولوژيكي داشته باشد مهمتر است ، صاحبان صنايع كه نقش پررنگي در نوشتن مقررات داشته اند نمي توانند همزمان راسا به بازاريابي مبادرت نمايند چون يكي از الزامات بازاريابي استفاده از برچسب استاندارد با محتويات و اظهارات شفاف و مشتري مدارانه است.

وی ادامه داد : در تنظيم قوانين ، محققين و اساتيد صنايع غذائي به بازي گرفته نمي شوند و كساني ميان دار هستند كه بيشتر به ارزش افزوده مي انديشند، لذا احساس مي شود كه اين قوانين نياز به بازنويسي اساسي دارد ، نبايد دست صنعت براي برچسب نويسي باز باشد ، آگاهي هاي روي برچسب بايد شامل خواص سلامت بخش عمومي در تقويت سيستم ايمني يا كاهش مثلا كلسترول و غيره باشد ، اما اطلاعات مبالغه آميز جاي آن را گرفته است و هيچ ادعائي به صورت تكنيكي اثبات نمي شود و مصرف كننده مغبون اين ماجراست و با ذكر مثالي ادامه داد  : امروزه ادعاي افزودن سبوس به نان گمرا ه كننده است ، چه در نان و چه در محصولات ديگر ، هيچ ضمانتي براي اين ادعا وجود ندارد ، صرف اضافه كردن سبوس كافي نيست ، اين وقتي مي تواند صحت داشته باشد كه سبوس اصطلاحا تيمار ببيند و پروسه فرمولاسيون خود را طي كند و مثلا فيتيك اسيد كه به عنوان يك تركيب ضد تغذيه اي شناخته مي شود، (چون با تشكيل كمپلكس با املاح معدني مانند روي، كلسيم، منيزيوم و آهن آنها را به صورت نامحلول در آورده و دسترسي زيستي بدن به آنها را كاهش مي دهد) و از سوئي مي تواند خواص مفيد داشته باشد به حالت متعادل درآيد.(اسيد فيتيك جذب آهن ، روي و كلسيوم را مختل كرده و ممكن است سبب كمبود مواد معدني گردد ، بنابر اين اغلب به آن به عنوان يك ضد مواد مغذي مينگرند ف با اين حال داستان كمي پيچيده تر از آن است زيرا اسيد فيتيك همچنين داراي تعدادي از خواص درماني است ).

 به گفته ايشان : پزشكان ، داروسازان ، و دامپزشكان  به تنهائي نمي توانند در تدوين مقررات و قوانين نقش داشته باشند ، آنان حداكثر دو واحد درسي تغذيه را گذارانده اند ، در كنار ايشان ، متخصصان تغذيه و صنايع غذائي  مي توانند ايفاگر نقشي مفيد باشند.

استاد گروه آموزشي علوم و صنايع غذائي دانشكده كشاورزي دانشگاه فردوسي مشهد در بخش پاياني سخنان خود گفت : پيام مثبت غذاهاي فراسودمند ( پروبيوتيك )  تعادل در مصرف مواد غذائي است و نه حذف آن ، غذاهاي فراسودمند معجزه نمي كنند بلكه عادات غذائي خوب مي توانند معجزه بيافرينند ، اگر چه كه پروبيوتيك ها اثرات خود را دارند .

وي افزود : رژيم غذائي فقط يك پايه از چهار پايه سبك زندگي سالم است و عدم اعتياد ، كنترل استرس و فعاليت فيزيكي پايه هاي اساسي ديگر آن است كه در كنار  سبك زندگي سالم و غذاهاي فراسودمند مي توانند سلامتي را به ارمغان آورند.  ضمن آنكه رعايت جانب احتياط  حتي در مصرف غذاهاي سودمند الزامي است ( مثلا ميزان مصرف بالاي شير غني شده و جذب ويتامين D  بيش از ميزان مورد نياز باعث انباشت آن در بدن و ايجاد تركيبات  سمي مي شود ).

به گفته اين استاد دانشگاه : آنچنانكه در گفته هاي ديگران آمده : قرن 20 قرن انتي بيوتيك ها و قرن 21 قرن پروبيوتيك ها  دانسته شده است.

شايان ذكر است كه پروبيوتيك ها علاوه بر كمك به گوارش مولكولهاي پيچيده، تركيباتي مانند ويتامينها و آنتي بيوتيكهاي مختلف را توليد كرده كه براي بدن مفيد است. منبع باكتري هاي پروبيوتيك لبنيات و ميوه ها هستند.

60036 1

کتاب های دانشکده

صندوق قرض الحسنه دانشکده کشاورزی

ویدئوها و وبینارهای آموزشی

وبینارها مصاحبه ها

وبینارها

مصاحبه ها

نشریات علمی و پژوهشی

2500 دانشجو
116 عضو هیات علمی
11875 دانش آموخته
90 دانشجوی بین المللی
188 رشته/مقطع تحصیلی
10 گروه آموزشی